الاثنين، 19 أكتوبر 2009

قناة "شباب الفيس بوك "..عندما تثور الأفكار

قناة " شباب الفيس بوك " .. حركة جديدة ومجنونة ظهرت مؤخرا علي الموقع الاجتماعي الشهير " فيس بوك " ، من خلال دعوة أطلقها مجموعة من الشباب المتحمس الذي يتمني حدوث أي تغيير إيجابي في المجتمع المصري خاصة والعربي عامة ولو بشكل طفيف .


وبدأت الدعوة مع اقتراب موعد صيانة القمر الصناعى النايل سات ، حيث وصل سعر القناة إلى 200 ألف جنيه مصري يمكن تسديدها علي أربع دفعات .

وفكرت المجموعة التي أطلقت هذه الدعوة في عمل اكتتاب علي القناة ، يصل فيه سعر السهم إلي جنيه مصري واحد ، ويتم تكوين شركة بين الأعضاء ويتم بعد ذلك إنشاء القناة.


ويسعي شباب الفيس بوك إلي تقديم برامج مميزة تعبر عن واقعهم الحقيقي ، متوقعين أن يكون لها جماهيرية في مصر والعالم العربي " لانها قناه الشباب وبتتكلم بجد وبتحكى عن حاجة بجد " علي حد قولهم.


والفكرة التي أطلقت علي الإنترنت ببساطة هدفها تجميع مجموعة من الأعضاء الفعالة ؛ وعند اكتمال العدد المطلوب سيتم تأسيس شركة مساهمة ؛ تطرح اسهمها في بورصة المشروعات الصغيرة ؛ كما سيتم تأسيس صندوق يتم اختيار اعضائه بالانتخاب المباشر. اي أن الفكرة أن يشكل أعضاء الجروب ؛ مجلس إدارة القناة كل في تخصصه الملائم له.


وشددت المجموعة في دعوتها علي أن كل فريق العمل الذي سيبدأ في القناة سواء مذيعين أو معدين أو مخرجين ، سيكون من الشباب ، ليتاح له فرصة التعبير عن الآراء والأفكار الخاصة به .


" وهنجيب اعلانات لان القناة هيكون ليها جماهيرية كبيرة و هنكسب لو مش هنكسب كفاية انك تكون بتعبر عن نفسك وهتقول اللى فى قلبك ... " هكذا عبرت المجموعة عن نفسها لتأكيد حماسها لهذه الفكرة الجريئة جدا جدا ..


جدير بالذكر أن عدد الأفراد في هذه المجموعة وصل – حتي كتابة هذه السطور – إلي 494 عضوا ، والمتوقع أن يزيد هذا العدد خصوصا في ظل هذا الحماس الواضح من كلمات المجموعة.




الفيس بوك .. بعبع الحكومات

شبابنا بدأ يتكلم

السطور القادمة جريئة وتلقائية ، عبر من خلالها مجموعة قناة "شباب الفيس بوك " عن آرائهم وأفكارهم وتصوراتهم لشكل القناة في المستقبل .. وهذه مجرد عينة من كلامهم وليس كل ما قيل .. انها فقط البداية ..

برامج جادة

" اولا برامجنا هتكون جاده وليها معني مش هنكون شبابيه وبس لا لكل مواطن مصري برامجنا هتحاول ترجع الثقه تاني في ان الشباب يقدورا يعملوا مش بس يتكلموا ،الاختلاف هيكون مش بس اننا هنحط المجتمع تحت الميكروسكوب لكن هننزل الشارع نحاول نصلح بايدينا الاخطاء نحاول نبني ونزرع بايدينا مش بس بالكلام .

ممكن تكون في برامج متخصصه لمساعده الشباب انها تنمي مهارتها وتهتم بالحرف ونرجعتاني اهميه الحرف والشغل اليدوي .

برامج عن التكنولوجيا والجديد اللي يفيدنا ، لازم تكون في نشرات اخباريه عشان عمرنا ماهنعمل حاجه واحنا في دنيا والعالم حوالينا في دنيا تانيه مانعرفش عنه حاجه "

صوت مصر الحقيقي

"انا بقى رأى ان تكون القناه دى هى صوت مصر الحقيقى الى نعبر فيه عن حال البلد الى بجد مش الى بيتذاع على القنوات الحكوميه وبعض الفضائيات ، كذلك تقديم برامج شبابيةوعائلية،وأرجوا ان يكون الهدف الاساسى للقناه هو التعبير عن حال البلد وعن حال شبابهامش الاهتمام بالبرامج التافهه التى يكون كل هدفها رفع نسبه المشاهده علشان الاعلانات المملة ، بالإضافة إلي وضع شرط بعدم قبول اى اعلان حكومى او خاص باحد اعضاء الحكومه الموقرة وذلك للتأكيد على استقلاليه القناة.


أهداف محددة


اولا : عايزين نراعي ان مصر مش القاهرة واسكندرية وخلاص ،، في محافظات وقرى ومراكز ونجوع مش لاقية حد يتكلم عنها خالص.


ثانيا: مهم جدا اننا نحقق مبدأ التفاعلية بكل الوسائل المتاحة بحيث نخلي الناس تشارك معانا في خطوات انتاج البرامج واختيار الافكار ونستفيد من رجع الصدى.




مبتكر الفيس بوك .. فتح الباب للشباب

ثالثا: مهم اكتر واكتر اننا ببتكر طرق جديدة للتعبير عن افكارنا ومشاكلنا ومشاكل المجتمع عشان الناس متملش.


رابعا: على قد ما نقدر تكون برامجنا معايشة للاحداث ومع الناس في المواقف والمواقع المختلفة ،، في البيت والشارع والمصلحة الحكومية وطابور العيش .


خامسا: ضروري جدا جدا جدا اننا نكون مجموعة عمل تبدأ في وضع الخطوط العريضة وتضم شباب متخصص في مجالات مختلفة وعنده الحماس والرغبة والقدرة..

0 التعليقات:


Blogspot Layout by Isnaini Dot Com and Supported by ArchiThings.Com - Modern Architecture Design